DNI ADAPTACYJNE

Dzieci, które po raz pierwszy będą uczęszczać do naszego przedszkola zapraszamy na dni adaptacyjne w terminie:

·      30 sierpnia 2022r. o godz. 16.15,

·      31 sierpnia 2022r. o godz. 16.15.

 

Dzieci i Rodziców prosimy o zmianę obuwia.

Zapraszamy

 

Prosimy o przygotowanie dla wszystkich dzieci kapci do przedszkola (nie klapek). Wszystkie dzieci przynoszą awaryjne ubranka na zmianę, które zostawiają na półeczce w szatni. Prosimy, aby wszystkie rzeczy były podpisane.

Dodatkowo, najmłodsze dzieci przynoszą piżamkę oraz pościel: prześcieradło na gumkę o wymiarach 120x60, małą poduszeczkę i kocyk lub cienką kołderkę. Pościel przynosimy tylko w bawełnianym i podpisanym worku (nie w reklamówce).

Wszystkie dzieci przynoszą ze sobą dobry humor 😊

 

 

 

Rady na udaną adaptację

Przebieg procesu adaptacji do przedszkola ma charakter indywidualny i zależy od wielu czynników. Jednym z ważniejszych jest opanowanie przez dziecko podstawowych umiejętności samoobsługowych (jedzenia, ubierania się, korzystania z urządzeń sanitarnych). Poziom ich opanowania ma znaczący wpływ na poczucie bezpieczeństwa i niezależności malucha, co jest szczególnie ważne w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu. Zdobywając nowe doświadczenia i umiejętności w bezpiecznych domowych warunkach, dziecko na pewno lepiej poradzi sobie z napięciem emocjonalnym towarzyszącym rozstaniu z najbliższymi.

Naukę samodzielnego radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych warto rozpocząć jak najwcześniej. Dziecko, usamodzielniając się, zdobywa cenną umiejętność niezależnego myślenia, buduje poczucie własnej wartości, staje się odważne, zaradne życiowo, dociekliwe i ciekawe świata. Lepiej funkcjonuje w kontaktach z rówieśnikami.

Warto wspierać dziecko w naturalnym dążeniu do samodzielności. Chwalić je za każdy, nawet najmniejszy sukces, jaki osiągnie w tej dziedzinie. Zauważaj i akceptuj próby spożywania posiłków, mycia się, ubierania czy załatwiania potrzeb fizjologicznych, podejmowane przez malucha bez twojej pomocy.

  W miarę możliwości jak najwcześniej odzwyczajaj dziecko od ssania smoczka i karmienia przez butelkę. Przyzwyczajaj je do urozmaiconych potraw i nierozdrobnionych pokarmów. Włączaj pociechę w codzienne czynności domowe, np. wspólnie zróbcie listę zakupów potrzebnych do przygotowania wybranej potrawy, zaproponuj dziecku udział w nakrywaniu stołu i przygotowywaniu posiłku, który będą spożywać wszyscy członkowie rodziny.

Okazuj radość z każdego sukcesu, jaki dziecko osiąga podczas załatwiania potrzeb fizjologicznych i dbania o higienę osobistą. Zwracaj uwagę, jakie ma to znaczenie dla niego i dla ciebie, nazywaj to, co udało mu się zrobić samodzielnie: Jestem dumna, że potrafisz... Cieszę się, że udało ci się... Wierzę, że poradzisz sobie z tym w przedszkolu.

Zachęcaj dziecko do pomocy w utrzymaniu porządku, włączaj w proces planowania sposobu spędzania wolnego czasu przez członków rodziny. Ustal z pociechą jej obowiązki domowe dostosowane do możliwości przedszkolaka (np. zasady dbania o zabawki).

Doceniaj dziecięce zmagania i trud. Nie wyręczaj dziecka. Dyskretnie obserwuj, jak radzi sobie z różnymi czynnościami, pomagaj tylko wtedy, gdy zachodzi taka potrzeba.

  Pozwalaj dziecku popełniać błędy, uwierz w jego możliwości. Zachęcaj malucha do podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów adekwatnych do jego możliwości. Nie spiesz się z dawaniem odpowiedzi i gotowych rozwiązań, kiedy pociecha rozwiązuje jakiś problem.

Wspieraj dziecko w sytuacji porażek i ucz aktywnego radzenia sobie z nimi. Powiedz, że jesteś dumny z jego pracy i wysiłku, namawiaj do podejmowania kolejnych prób. Doceniaj inicjatywę, a nie efekty działań: Widzę, że wiele trudu włożyłeś w założenie kurtki. Cieszę się, że udało ci się to zrobić. Nad zapinaniem suwaka trzeba będzie jeszcze popracować.

Daj dziecku czas, okazuj cierpliwość, nie irytuj się, gdy zmaga się z jakąś czynnością. Osiąganiu samodzielności może towarzyszyć nieporządek (np. podczas jedzenia, mycia się), ale to nie oznacza, że trzeba malucha wyręczać i pozbawiać satysfakcji, że poradził sobie sam.

Współpracuj z nauczycielami, konsultuj z nimi postępy dziecka. Maluch stymulowany przez rówieśników może być w przedszkolu bardziej samodzielny niż w domu. Warto wykorzystać te doświadczenia i przenosić nowe umiejętności na sytuacje domowe.